Som jag skrev sist ville jag hitta på något under söndagen. Sagt och gjort: vi tog bussen till Downtown för att äta lunch, efter det tog vi varsin kaffe och turistade vid parliamentsbyggnaden och tog massa knäppa bilder. Vi gick i souveniershoppar, jag köpte en tröja med trycket "Canada- Eh?", tyckte den var skitkul men tvivlar på att nån som inte vart här kommer fatta haha. Vi gjorde en klassisk Sara-Kajsa och gick på museum (läs: vi gick i museeishoppen) och bestämde oss sen för att se på bio eftersom vi var imponerade av biosalongen förra fredagen! Vi gick och bokade biljetter, det blev till "12 years a slave" som började 9.30, vi hade fyra timmar att ta död på, så vi kikade runt i affärer vi inte tagit oss tid till innan. Bulk Barn är t ex en enorm affär där man kan handla det mesta i lösvikt; godis, nötter, fågelfröer, choklad, proteinpulver, vitaminer.. Värt ett besök! Vi gick även på Chapter som var en riktigt mysig bokaffär. Efteråt bestämde vi oss för att ta en smoothie och Sara beställde en medium, jag tog en small: men gissa vad? Jag fick en större än henne! Så härliga och ganska förvirrade människor vi träffade igår. Vi var nog minst lika förvirrade... Efter ett tag tog vi bussen till Uptown, där en tjej sa att vi hade vackert blont hår och frågade om det var äkta. Vi sa mest "det är väl typ äkta" eftersom att ha brunt hår hade varit mer oäkta.. Så ville hon frälsa oss. "Do you know about Jesus Christ?" och gav oss varsin lapp. Vi såg nog syndiga ut haha, och det blev nog inte bättre när de frågade vilken religion vi är uppvuna med. Jag sa "We're Christians in Sweden" och hon sa, jamen vilken sort? Och ingen av oss riktigt kunde förklara haha. Ortodox, Katolik, Protestant. Jag blev helt blank i huvudet ett tag, men sa något om Martin Luther King i alla fall haha. 

Efteråt gick vi en sväng inne på Walmart för att få tiden gå... Tillslut gav vi upp och satte oss på Starbucks tills de stängde. Eftersom jag inte hade nåt batteri i telefonen satt jag där och läste en bok som en äkta stadsbo(?). 
Sedan gick vi mot busshållplatsen för att åka till Downtown, och där står ett par killar som på bussen (när vi pratar svenska, fort. Jättejättefort) bara stirrar på varandra och sen skrattar. Det gjorde att Sara och jag bara skrattade ännu mer, pratade ännu fortare.. Vi bestämde att vi har det bättre än de: vi kanske inte pratar perfekt engelska, vi har förmodligen en knäpp accent, MEN vi kan i alla fall deras språk. De förstår inget av vad vi säger. Vi kunde lika gärna pratat rövarspråket (som Sara kan flytande). Dessutom insåg vi hur många språk vi Europeer kan särskilja från varann: Italienska, Spanska, Franska, Tyska, Holländska, Danska, Finska, Norska.. Det kändes riktigt bra att inse eftersom jag till och från tyckt att det är jobbigt att inte kunna uttrycka mig som jag brukar under min utbytestermin. 
Bion började som sagt 9:30, vi väntade och behövde inte ens visa våra biljetter.. Vi var totalt 5 personer som såg filmen. De blev 3 efter halva filmen eftersom vi båda tyckte den var för hemsk och mådde illa. Det värsta? Baserad på verkliga händelser. Usch.. Vi var båda skakiga när vi lämnade ODEON på Yates Street och i vanlig ordning dolde vårt blonda hår och bara pratade engelska. Det är på riktigt en fara att se annorlunda/svensk ut här! Vi försöker alltid smälta in så bra som möjligt när vi är ute på kvällarna. Efter en kort promenad genom ett vårigt men kallt Victoria som fortfarande är prytt av julgranar med belysning, hoppade vi på en buss. Det var riktigt kul att komma hem och kolla på alla bilder vi tagit under dagen. LAGOM trött somnade jag direkt haha. Och det var det; bara en vecka kvar nu.... Imorgon är det tentadags.

Kommentera

Publiceras ej